söndag 27 maj 2012

Dåligt med skrivtid men bra feedback


Denna vecka har jag valt mycket annat framför skrivandet så att Ragnvald och hans käresta har fått vänta på mig mycket. Det har varit Dansuppvisning, utång med jobbet  och sociala kvällar istället för tangentbordet och nog är det också något som är viktigt ibland. Jag har ändå tänkt på mina karaktärer och deras öden och många scener är redan klara i huvudet, det är bara bokstäverna som saknas.

På lördagsmorgonen fann jag ett brev från Mörkersdottir förlag dit jag skickat den första delen av Alvhilda. Jag fick det svar jag hoppades på i en realistisk värld då jag vet att jag utvecklas snabbt under mina intensiva kvällar framför datorn och mitt sätt att uttrycka mig blir mer och mer eget. Jag var inte där när jag skrev första delen men jag ville ändå ha feedback eftersom jag kände att jag stod vid ett vägskäl. Vägskälet handlade inte alls om ifall jag skulle fortsätta skriva på Alvhilda eller om hon som karaktär eller bok dög utan mer mitt eget handverk. Några tyckte att jag skulle göra si i skriftväg medan andra tyckte jag skulle göra så. Jag var osäker på om något av förslagen var riktigt jag och därför ville jag pröva hennes vingar innan perfektionen, för att se om förläggaren hade några väl valda riktningar att ge mig. Det hade hon, även om det är en stor tolkningsfråga för mig att utröna exakt vad det är hon vill att jag ska göra.

Svaret är i alla fall, sammanfattat, att intresset för Alvhilda är stort men jag måste slipa på mitt språk först, göra det till mitt eget.

Nu till konkret fakta, jag har lyckats plita ner:
2 sidor
1667 ord
och
9317 tecken.

Vid jämförelse med veckan tidigare är detta ett riktigt lågvattenmärke men med tanke på att jag lever ett liv med heltidsjobb, barn, make och socialt umgänge måste även dessa veckor få sakta ner farten. När jag tänker på att jag nästan skrivit tre hela böcker på mindre än två år känner jag mig ändå ganska nöjd med mig själv. Planen är att de alla tre skall vara färdiga för inskick och granskning om ett år vilket gör en hel trilogi färdig för granskning inom tre års tid. Jag känner mig mer än nöjd med det planerade resultatet.

Nu tar jag natt och avslutar denna veckan och hälsar den nya veckan välkommen med all den skrivtid som jag kommer kunna skörda.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar