fredag 12 april 2013

Never ending story



I tisdags skrev jag sista meningen i senaste redigeringen av sista boken i trilogin. Lägg märke till att jag inte skrev sista redigeringen för det utgår jag kallt ifrån att det inte är. Många som inte skriver böcker som jag pratar med angående redigeringsarbetet utbrister - "va redigerar du nu igen, hur många gånger ska du egentligen gå igenom texten." Varpå jag svarar - "tills jag är klar." vilket det finns en viss risk att jag aldrig blir eftersom jag kan vara lite petig och alltid utvecklas.

Vi pratade lite om det jag och min kollega, att det blir väl när man tröttnar på texten som man väljer att låta den löpa. Problemet är också att jag inte känner att jag tröttnat, jag har långt ifrån tröttnat. För varje gång jag redigerar utvecklas både jag och texten. jag älskar mina karaktärer och är nästan rädd för att inte träffa dom varje dag. Jag tycker om att skriva om dem och de har blivit en del av mitt liv. Det kommer bli spinn offs i massor och med tanke på hur storyn är utformad kommer det finnas utrymme för det också. Jag är även öppen för fanarts, fanfics och att andra människor tar till sig storyn och ger karaktärerna evigt liv.

När jag nu lägger undan sista delen för den här redigeringsrundan och lämnar över den i händerna på en lektör firade jag med att gå på Eddie Izzard med maken. Ett helt dygn utan att varken tänka eller läsa Alvhilda. Det var njutningfullt, skrattfullt och härligt. Vad gör jag idag? Har jag satt mig i yogaställning och nynnar avkopplande melodier? Nej, det finns det varken rast eller ro för. En möjlighet har dykt upp i horisonten och jag är den som greppar alla som dyker upp. Därför har jag nu helgen på mig att sminka första delen för genomläsning av någon helt ny person inför ett möjligt äventyr över sommaren. Information kommer senare, när jag vet vad det leder till.

Jag har redan skrivit om början på första boken, lagt till tre kapitel och ska nu gå igenom hela boken för finjusteringar. Vi får se hur långt jag hinner i helgen, men förhoppningsvis har jag hela april på mig.

Ni har väl inte missat att läsa spinn-offen som ni hittar i en av flikarna längst upp. Ni kan även följa den här länken. Jag har fått bra utlåtande från de som läst hittills, men bara verbalt än. Det är helt öppet för att ge skriftlig feedback inne i inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar