måndag 1 april 2013

April april

Det förra inlägget var, precis som Mrs Data så fint gissade, ett aprilskämt. Jag la även upp det inlägget inne på Alvhildas facebooksida där det blev en hel del aktivitet. Först var det några trevande kommentarer från folk som undrade om jag verkligen valt rätt förlag och att jag verkligen behövde tänka igenom mitt beslut innan jag tog det. Sedan kom ett mycket ironiskt inlägg som tätt följdes av ett inlägg som konstaterade att det var ett aprilskämt.

Efter det kom en person som hånskrattade åt de som gått på aprilskämtet och ojade sig över hur dumma de kunde vara, det var så genomskinligt och jag började ifrågasätta lite, vad det var som var så genomskinligt. Jag själv tyckte ju att det var mycket uppenbart men jag ville ändå se över vad det var, var det att Alvhilda skulle intressera ett stort förlag? om att jag övervägde att göra de ändringar som krävdes? eller att Disney skulle göra filmatiseringen. Fick till svar alla tre.

Det jag funderat lite över efter aprilskämtet är just frågan om krav på förändringar i manus man skickar till ett förlag. Fick höra att det var helt otroligt att jag skulle släppa så mycket av min ideologi för att få den publicerad. Men som blivande författare är det viktigt att ändå tänka på att förlag alltid vill ha förändringar, de har alltid åsikter om manuset innan det blir släppt som bok. Om man håller benhårt och vägrar göra några förändringar kommer man troligen vara tvungen att överväga egenutgivning som enda väg.

Frågan är bara, hur mycket ska man släppa på, var bör man lägga gränsen. Vad tycker ni själva? I mina ögon skulle Alvhilda inte vara Alvhilda om jag gjorde de förändringar som jag skämtade om i inlägget och då skulle jag kunna skriva en bok åt förlaget och sedan ge ut Alvhilda ändå. Skulle jag kunna tänka mig att skriva om en karaktär? Skulle jag kunna tänka mig att ändra på förutsättningarna för någon karaktär? Syftet till förändringarna är väl det viktigaste att se över innan man bara springer åstad och ändrar i sin vision.

var går gränsen?

1 kommentar:

  1. Det finns ett Family Guy klipp där Peter och Brian har skrivit en tv-serie som de försöker sälja till ett tv-bolag. Chefen för tv-bolaget tycker det är super, men vill ändra färgen på huvudkaraktärens näsa. Peter blir vansinnig och säger helt nej, menar att han inte tänker vika sig för stora företag. Hittar inte klippet, men det är klockrent. :)

    SvaraRadera