lördag 23 februari 2013

Lektörsläsning

Alvhilda har lektörslästs och det har resulterat i ett stort restaurationsarbete, framförallt med den fösta boken. Den kommer skrivas om totalt. Självklart kommer alla händelser i boken stämma men sättet det berättas på och sättet saker framhålls på kommer att ändras drastiskt. Därför tänkte jag att en ny lektörsläsning kanske inte vore så dumt. Självklart har jag fortfarande mina fantastiska testläsare men de har utvecklat ett förhållande till Alvhilda och alla medkaraktärer. Nog för att det kan vara skönt om jag kan få en av dem att tycka lite bättre om Alvhilda som karaktär men de är alla färgade av vetskapen om vad som händer. Likaså min redan anlitade lektör. Därför tänkte jag att det inte skulle vara helt fy skam om jag fick de läst av ytterligare en lektör och nappade på möjligheten.

Presentationen jag valt är: "Alvhilda lever ovetande om sitt förflutna, som en vanlig kvinna utan kontakt med sitt känsloregister. Vid sin sida har hon en trogen man som åtrår henne. En dag förändras allt, när hon får kontakt med sina känslor och lär sig om vem hon egentligen är och vad hon egentligen har för relation till sin godmodiga pojkvän. Trilogin berättar Alvhildas historia där hon själv berättar första delen, andra hennes pojkvän och den tredje berättas av den ”man” som lämnades ensam och övergiven. Mystik skräck och djup filosofi där gudar, mytologi och socialpsykologi vävs ihop till självklarheter." - om det kan ge mig någon röst är det bara att hoppas på.

Jag är så klart inte ensam om att tycka det vore en prima idé att få sin bok lektörsläst, helt gratis, och därför kommer det att röstas fram vilken man tycker borde få chansen.

Det finns många spännande förslag på romaner som är upplagda och konkurrensen är hård. Varför inte gå in och rösta på det bidrag som du tycker känns mest spännande. Ni hittar bidragen här.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker du har en intressant bokidé. Men jag undrar hur du lyckas hålla den levande och spännande över tre hela böcker. Jag hade nog kokat ner den till bara en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att det är omöjligt att få till hela komplexiteten på bara en kort beskrivning. Hela storyn bygger på att du inte har hela bilden. När du läser första boken får du bara Alvhildas story, den blir sanning och den är som en ganska normal spänningsroman med vampyrtema. I den andra boken får du en annan persons bild och det är en helt ny story. Saker som var sanningar i första boken blir helt förkastade och du får se saker i ett nytt sken. Den tredje boken får du en ny sanning men du får även svaren och slutsatsen av det som hänt. Första boken är under en kort tid, en resa. Andra boken en hel uppväxt och tredje boken utspelar sig under 400 år. Jag har funderat från början på om jag skulle få ihop den i en bok men det går inte, det är för mycket och om jag kortar ner så kommer det varken bli hackat eller malet.

      Du kan fråga mina testläsare om jag lyckats hålla det levande i tre böcker, min upplevelse på responsen är att jag lyckats.

      Radera
  2. Jag är ju en av testläsarna, en som följt Alvhildas utveckling. Jag håller med Pernilla att man inte kan dra ihop det i 1 bok. Ekller jo alltså man kan ju, om boken får vara tjock som en resväska :D

    Hälsningar Åsa.

    SvaraRadera
  3. Jag upplevde att en stor del av läsvärdet låg i att det var 3 helt olika infallsvinklar på boken.

    SvaraRadera