torsdag 27 december 2012

Klar för den här gången

I augusti började jag denna redigering av hela Alvhildatrilogin. Jag jobbade om första boken fick den genomläst av mina testläsare, ändrade ytterligare en gång och fick den korrekturläst innan jag skickade till lektör. Sedan tog jag mig an den andra boken. Jag hade tänkt göra som med första, att bara egentligen ändra lite i den redan färdiga texten. Alvhilda del ett växte under sin redigering med elva sidor. Då tog jag bort vissa kapitel och ersatte dessa med nytt material samt att jag tog bort karaktärer med mera. Lektören säger att det saknas minst femtio sidor så mitt arbete med denna bok är att hitta dess, jag är osäker på vart jag kan ha lagt dem, men jag är bra på att hitta på saker så det ska nog gå vägen.

När jag började med Steven, alltså andra boken i trilogin, för den här gången märkte jag att det inte fungerade att skriva i den färdiga texten. Istället började jag egentligen om på nytt. Det var ett skellett men jag satte på kött, muskler, fett och drag. Jag skrev helt enkelt boken igen där det färdiga bara var en suddig karta. Jag hade alltså 83sidor att leka med men när jag var klar hade jag ökat boken med:
 155 sidor!
Tacka sjutton att jag inte hann med min deadline. Jag var redan en månad sen efter Alvhilda. Jag skrev lite drygt hälften av Steven under NaNoWriMo men som ni ser så lyckades jag inte ens komma upp i den pott jag hade när jag var klar i den utmaningen. Jag avslutade nämligen den utmaningen på 100 000 ord, vilket jag känner mig ganska nöjd med. Jag kastade mig nämligen över Ragnvald efter halva tiden och körde på. Han hade samlat på sig ungefär 60 sidor när jag började. Det saknades en del delar här och där som jag skulle fylla på med. Jag skrev det sista ordet på sista delen vid två på natten till juldagen vilket kändes bra eftersom jag ville vara klar innan jul. Jag valde att se juldagen som jul för i år, trots att alla julklappar redan var öppnade vid den tiden. Jag fyllde på sista boken med: 

Lite drygt 300 sidor under loppet av mindre än 1½ månad.
Jag har låtit Ragnvald på härja fritt under tiden jag skrivit. Jag har följt stickspår, jag har hängt med i nya tvister som jag inte riktigt vet hur jag ska fläta samman och nu återstår det en hel del avrättningar. Jag måste nämligen ta död på så väldigt många älsklingar. Jag vet redan många av de kapitel som skall strykas men jag har som tur är en testläsargrupp som jag ska ha seminarium med i januari. De kommer då kunna ge mig sin syn på vissa spår som dykt upp i boken.

Nu ska jag ge mig i kast att redigera Steven ytterligare en gång innan jag känner mig redo att få den genomläst av lektör. Sedan blir det minst två redigeringar av Ragnvald, en raderarredigering och sedan en textredigering.

Det här med att skriva och författa, det är en oändlig historia men mycket spännande.

5 kommentarer:

  1. Och jag väntar fortfarande på att få den omskrivna Steven i näven. *trummar fingrarna mot bordsskivan*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, först och främst har vi ju inte setts sedan jag skrev ut Alvhilda åt dig och dessutom så har våra toner tagit slut. Jobbar på det.

      Radera
  2. Wow, vilken resa. Bra gjort! Jag tycker precis som du att detta med att skriva är verkligt spännande. :) Kul att du delade med dig, sånt här är mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser själv andras resor inne på olika bloggar. Alla använder olika metoder och reser på olika sätt och man kan lära sig något nytt av alla.

      Radera
    2. Ja, jag tycker alltid det är intressant att följa andras skrivprocess för det finns alltid bra tips att hämta och en skopa inspiration när man behöver. Lycka till!

      Radera