söndag 2 september 2012

Åtta fakta

Jag fick en utmaning till den här bloggen från Nathalie som går ut på att jag ska berätta åtta saker ni inte vet om mig. Eftersom denna blogg handlar om Alvhlda kommer dessa fakta handla om Alvhilda på ett eller annat sätt. Skapandet eller karaktären Alvhildas bakgrund. Jag börjar med att låta de fyra första handla om processen och fakta runt om. De fyra sista kommer hon själv få svara på, alltså hon svarar på dem i första person.

1. Namnet Alvhilda är en hopsättning av två olika namn. Alv som oftast stavas Alf och Hilda.
Alf, eller Alv, är ett fornnordiskt namn som har betyder just Alv eller Alvarmé. I många länder är Alf ett unisexnamn och härstammar från latinska eller hebreiska där det betyder Vit/Ljus upphöjd. På spanska likställs namnet med Alba och betyder "morgonens första strålar" eller helt enkelt soluppgång.
Hilda har också ett fornnordiskt ursprung och kommer från Hild. Hild var en av Odens valkyrior. Namnet i sig kan alltså beskrivas med betydelsen "krig" eller "strid" - kvinnlig stridare.
Alltså kan man dra en hel del slutsatser ifrån Alvhildas vackra namn, för det är vackert. Jag skulle bära det namnet med stolthet.

2. När idén om Alvhilda föddes första gången var hon mycket simpel. Jag har haft många historier i huvudet från början som är så komplicerade att jag inte orkat stylta upp dom. Därför var ambitionen att bara skriva en story från början till slut och den skulle vara mystisk och vampyrinspirerad. När jag skrivit klart den insåg jag att det var helt fel och en av de mer komplicerade berättelserna som jag tänkt ut föddes. Från att vara en "Twilightinspirerad" story blev det en story som avhandlar förändring, gott och ont, förutfattade meningar, känslors påverkan på valen man gör, övernaturlighet och våra miljöfrågor. Men det kan man bortse ifrån och bara se henne som en spännande berättelse om övernaturlighet, om man inte vill gräva djupt när man läser.

3. Förra svaret går raskt över till frågan "vilka böcker/författare är hon inspirerad av?" Som sagt, ursprungshistorien är inspirerad av Twilight men den produkt jag idag jobbar med är inspirerad av Ann Rice och hennes underbara "The vampire Lestat". Nej, med det vill jag inte säga att jag är lika bra som Ann Rice eller att boken kommer vara precis som den bok jag just refererade till, jag var inspirerad av den boken och hennes filosofiska undertoner. Efter att ha läst om någon som blev sågad för att hon hade stora författarförebilder och hennes debutroman inte var lika bra, vågar jag inte annat än att skriva ut detta förtydligande.

4. Jag är med i en fantastisk och kritisk bokcirkel som träffas ungefär var sjätte vecka. Det är få böcker som kommer förbi denna grupp okritiskt och jag har gett dem, tillsammans med några andra intresserade testläsare, i uppdrag att läsa och kritisera Alvhilda. Jag har fått mycket konstruktiv kritik utav dem och de ska ha stor cred för bokens framtida utformning.

Nu ska jag gå över till Alvhildas egen bakgrund, den får hon stå för själv och svara i egen hög person.

5. Jag är amerikan i botten, eller, i botten är väl fel. Jag, Allie, är Amerikan. Alvhilda kan jag inte uttala mig om. Jag är född och uppvuxen i Cumberland rättare bestämt. Jag har haft en helt normal uppväxt i ett vitt hus med gräsmatta som använts som grillkök fler gången än vad jag vill minnas. Normal förresten. Vad är normal? Min uppväxt är nog inte så normal jämfört med andra, för jag är inte som andra, tror jag.  Jag är inte slötänkt och lättlurad.

6. Min mamma brukar kalla mig för jungfrufödd vilket är otroligt fånigt. Det är för att min pappa är steril och alltså inte kunnat producera barn. De var tvungna att göra ett ordentligt faderskapstest innan min far kunde godta mig som sin dotter. Det kom dock tillbaka utan ordentligt svar. De kunde inte utesluta min far som pappa då dna-säkerheten var lika otydlig ifråga om min mor som de visste att jag kommit ifrån. De lade ner utredningen på mina föräldrars begäran och testet gjordes aldrig om. Båda godtog mig som sitt barn och läkarna drog slutsats om att det varit något fel på provet. Mina föräldrarville båda tro att jag var en sänd gudagåva.
Idioter.

7. Jag var ett mycket sjukligt barn. Orkeslös och ofta förkyld. Sängliggande. Det gjorde mig inte så mycket eftersom jag aldrig roats av lekar med andra barn. Jag ägnade min tid till att läsa och räkna, det var de saker som gav livet mening. Om det nu var det viktiga att hitta menar jag, mening med livet. Mina föräldrar var rädda för att jag inte skulle orka med skolan då jag var så sjuklig men det hade väl gjort detsamma. Skolan gav mig aldrig något, jag kunde redan allt innan genom egna studier från min sjuksäng. Det var först i första klass som jag blev pigg och frisk. Det var då jag började leva.

8.  Mina föräldrar är avkomma från svenskättlingar från den första svenska kolonien i USA, "Nya Sverige" vid Delawerfloden. Det var så de träffades. De hade båda upptäckt att de hade band till den kolonien och blev kära under sina forskningar. När de dessutom upptäckte att de båda härstammade från samma kvinna tyckte de att det var ett större tecken på att de var ämnade för varandra. Jag tror inte på tecken men om jag gjorde det skulle det nog vara en varning i mina ögon. Men jag ska väl vara glad, annars hade kanske inte jag funnits.

Jag ska nu även utmana andra på detta och eftersom det blev en sådan tvist som det blev på min blogg, så skickar jag vidare en likadan utmaning till Amanda att berätta för oss vad vi inte vet om Maja Grå, Sofie att berätta om Aveline, Pernilla att berätta om Caroline och Simona att berätta om Illiana. Jag bollar även tillbaka denna utmaning, eftersom den morphades om på grund av denna bloggs utformning, till min egen utmanare. Nathalie, berätta om Evilina.

Alltså, utmaningen är den samma men man berättar åtta saker vi inte visste om karaktären, bakgrund, uppkomst eller liknande.

2 kommentarer:

  1. Jag typ snodde den här efter att ha hittat den hos Christine... Mycket rolig utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte också att det var kul att spetsa till den lite för oss skrivare.

      Radera