tisdag 3 september 2013

Idag firar vi Alvhilda

Bild lånad från wikia.com

Idag 3/9 har Alvhilda namnsdag eller rättare sagt Alfhild, men variationer av namnet kan bland annat vara Alvhild, Alfhilde eller Alfhilda. Alvhilda är helt enklare och sammansatt version av de olika variationer som finns av namnet. Namnet är fornnordiskt som är sammansatt av alf/alv och hild som betyder 'strid'.

Som ni ser var det inte en slump att jag valde just Alvhilda heller utan precis som Ragnvald övervägde jag betydelsen noggrant innan jag namngav mina karaktärer. I alla fall Alvhilda och Ragnvald, de är ändå mäktiga och strider för sin sak.

I mytologin kan man hitta Alvhild som en kungadotter som uppvaktas av kung Alf där man återspeglar en förening mellan Soldis och guden Heimdall. Eller som dotter till Kung Alf i vilken berättelse hon blir bortrövad av Starkad Åledräng. Det finns fler berättelser och i alla är hon en kungadotter och det är osäkert om alla syftar till samma person.  

I modern kultur finns Alfhild med i den skönlitterära sagan om Valhalla av Johanne Hildebrand. Självklart hoppas jag att även Alvhildatrilogin kommer att gå till historien som modern skönlitteratur i framtiden.
Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar