tisdag 14 maj 2013

Förändrigar som känns i hjärteroten

När jag började skriva Alvhilda för snart tre år sedan, var det många karaktärer som idag är dödade men fem stycken har hållit sig kvar genom alla motgångar. Allie/Alvhilda, Steven, Julie, John och Ragvald. Karaktärernas bakgrund har däremot förändrats och plötsligt blir ett namn helt fel, på grund av ändringar i storyn. John, den svarta, sexiga kvinnoförföraren skall byta namn till Henri, eftersom John är för ofranskt. Jag har själv känt det en längre tid men ändå hållit kvar i namnet, det är ju ändå invant och han är en John, men nu, i slutredigeringen  måste jag göra något och då ryker hans namn.

John blir Henri.

Jag kommer vara tvungen att smaka på det ett tag, vänja mig, för John har varit John ända sedan födelsen och det gör ont att behöva byta hans namn. Det sköna är dock att Jon kan få tillbaka sitt namn utan att folk blir förvirrade på likheten av deras namn.

Hur viktiga är namn för dig?
Kan du hänga upp dig på om en karaktär har fel namn när du läser en bok?
Har du svårt för att byta namn på karaktärer du skriver om efter att de hetat något en längre tid?

2 kommentarer:

  1. Annas är väl Jean typ franskans John. Eller tycker du att de är för långt ifrån varandra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ändå ska byta namn på John ville jag inte byta till ännu ett J-namn eftersom vi redan har en Julie i gruppen

      Radera