onsdag 17 oktober 2012

Åtrå ur manligt perspektiv


Jag skriver om andra boken just nu, den är skriver ur en killes perspektiv. Man kan ju tycka att det är mer olikheter mellan individer än mellan kön och det jag beskriver här är ju en persons ambivalens och ångest, vad är den stora skillnaden där. Men jag vill ju inte att min karaktär blir för kvinnlig, jag vill att en man skall kunna relatera till honom och hans sexualitet. En mans sätt att se hungrigt på en kvinna.

Hur gör man det på bästa sätt, jo man frågar så klart en man. Jag frågade flera män. Min egen så klart, men även män jag inte själv har en sådan typ av relation med. Som kvinna går jag även tillbaka till min egen tonårstid, när hormonerna härjade som värst, och funderar över - hur var det killarna reagerade, vad var det dom reagerade på och vad sa de?

Efter att ha stött och blött och fått bra tips om vad killar tittar på, så har jag skrivit några scener, där jag även fått positiv feedback från männen som läst. Jag hoppas jag lyckas hålla en manlig känsla genom hela boken, men så att den inte blir frånstötande för de kvinnor som läser för jag vill samtidigt att alla ska kunna identifiera sig med honom, känna med honom, lida med honom och hata honom, ibland.

Här är ett exempel på jargong från fjortonåriga hormonstinna pojkar ur boken:

”Var det inte du som skulle komma härifrån så fort som möjligt, med Amy?” James fattade tag om min nacke och drog mig till sig.
”Schh, fattar du inte att det kan bli pinsamt om det kommer fram. Jag försöker hålla låg profil. Jag menar, du vet ju hur det är. Tjejerna vill ju inte att det ska komma ut.” Jag flinade generat och kastade en blick bort till Allie. Hon stod och viskade med Julie. Hennes beteende var så naturligt, så äkta, att jag blev orolig. James tolkade min reaktion annorlunda.
”Ah, du förstår. Allie vill nog inte att det kommer ut vad ni två pysslat med, även om det inte är svårt att inse när man ser henne.” Han slog handen i bordet och knuffade till mig ”Jäklar, förstår smärtan att förlora en så sexig donna.” Hans blick var hungrig när han såg bort mot Allie och hans ord tillsammans med blicken ruskade om odjuret.
”Håll dina snuskiga händer borta från Allie.” Min röst var återhållsam och tydlig. James tittade på mig och skrattade nervöst till.
”Shit, jag tror du har fått fel bild av mig grabben. Jag har inte tänkt röra din tjej, eller förlåt, Julies tjej.” Han flinade till men slutade när han såg att skämtet inte föll i god jord. ”Alltså, jag har själv inte ’gjort det’ med Amy, fasen det skulle hon aldrig gå med på. Eller, inte än i alla fall, men hon har låtit mig smeka under tröjan när vi hånglar, och det är fasen inte alla som tillåter.” Han blinkade åt mig och klappade mig nedsättande på kinden med ena handen och drog mig till sig med den andra för att viska i mitt öra.
”Och har du fått smeka innanför tröjan på de där tuttarna skulle du väl inte behöva gå hela vägen heller, för då är du väl redan klar.” Han stönade demonstrativt i mitt öra och försvann snabbt bort ifrån bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar